Brussels Chamber Choir's CD Recording

€ 20
Shipping costs:
€ 0 (Belgium)
€ 2 (Europe)


How can you order your copy?

Order your copy by sending an email to info@brusselschamberchoir.be.



Pay by bank transfer
to our bank account number
BE92 5230 8073 7623


Pay using PayPal.


Pay using TransferWise
for international transactions.


About the CD

To mark its 10th anniversary, the Brussels Chamber Choir has recorded its first professional album: “MADE IN BELGIUM: New Belgian Choral Music”. The album presents a selection of beautiful choral works written throughout Belgium between 1985 and 2017, and introduces several works in world première.

The Brussels Chamber Choir and conductor Helen Cassano hope to spark your curiosity with a varied range of sacred and secular works by composers from Flanders, Wallonie and Brussels.

Far from showing a unified, national style in choral writing, the works on this CD all share a strong international flavour, and the composers share some of the same influences and sources of inspiration: Flemish composers Maarten Van Ingelgem and Piet Swerts both present works inspired by the First World War; Brussels organists Xavier Deprez and Luc Dupuis, as well as Flemish organist Rudi Tas and Stephan Laschet, native to the German-speaking region of Belgium, write religious works inspired by medieval chanting and organ music; Kurt Bikkembergs and Roland Coryn propose two heart-breaking settings of William Blake poems; Walloon composer Guy-Philippe Luypaerts sets a comic French poem; Brussels composer Jean-Marie Rens harmonises a Dutch-French bilingual 16th-century love song. Three composers who sing or have sung in the BCC have composed works especially for this album: British composer Toby Wardman presents an arrangement of a well-loved Walloon folk-song, Jan Moeyaert sets a Dutch Sympolist poem and Alan Charlton sets a Belgian Symbolist poem for choir, vibraphone and recorder.



Track listing

  1. Rudi Tas (1957- ) Ave Maria (1996)
  2. Xavier Deprez (1966- ) O ignis Spiritus (2017) *
  3. Stephan Laschet (1979) Pater noster (2013) *
  4. Luc Dupuis (1954- ) Stabat Mater (1985) *
  5. Alan Charlton (1970- ) The Everlasting Voices (2015) *
  6. Maarten Van Ingelgem (1976- ) Hampstead Heath (2014) *
  7. Roland Coryn (1938- ) The Sick Rose! (2006)
  8. Kurt Bikkembergs (1963- ) Never pain to tell thy Love (2004)
  9. Piet Swerts (1960- ) War (2014) *
  10. Jan Moeyaert (1981- ) In duin (2017) *
  11. arr. Jean-Marie Rens (1955- ) Die Nachtegaal int wild (2001) *
  12. arr. Toby Wardman (1981- ) Li p’tit banc (2017) *
  13. Rudi Tas (1957- ) Je voudrais te la dire (1998)
  14. Guy-Philippe Luypaerts (1931-1999) Chanson des éclopés (1996) *
  15. Alan Charlton (1970- ) Il flotte une musique éteinte (2016) *
    For mixed choir, vibraphone and recorder

* world première recording

Brussels Chamber Choir
Helen Cassano, conductor
Thomas Plessers, vibraphone
Dimos De Beun, recorder



In the press

Bruno Crabbé
artistiek adviseur van A Coeur Joie
dirigent van verscheidene Belgische koren

De nieuwe cd Made in Belgium van het Brussels Chamber Choir (BCC) o.l.v. Helen Cassano is een project dat een hedendaags polyfoon panorama biedt langs de drie regio’s van ons land. Daarmee laat het koor de traditionele kloof die ons beeld over artiesten, muzikanten, burgers en medeburgers uit die verschillende regio’s beperkt ver achter zich. Misschien moesten we voor een dergelijk initiatief wachten op dat van een expat: Helen Cassano werd geboren in Londen en leefde lange tijd in Madrid alvorens ze zich in België vestigde.

Vanaf de eerste beluistering treffen de vocale kwaliteit en de ernstige muzikale aanpak van het BCC de luisteraar: de verschillende stemmen zijn homogeen van kleur en perfect in evenwicht. De souplesse van de zinnen en de verfijnde dynamiek getuigen van hard werk op hoog niveau. Het geheel kan je omschrijven als een mooi beeldhouwwerk of een schilderij waarbij het palet zowel de zachte tinten als het clair-obscur weergeeft.

Vanaf de eerste beluistering treffen de vocale kwaliteit en de ernstige muzikale aanpak van het BCC de luisteraar: de verschillende stemmen zijn homogeen van kleur en perfect in evenwicht.

Het repertoire gaat van religieuze muziek over volkse melodieën uit Vlaanderen en Wallonië en doet composities aan op gedichten van Belgische, Franse, Britse, Ierse en Nederlandse auteurs. Enerzijds herinnert de esthetiek van de religieuze werken in de zorg voor detail en een bijna mystiek wereldbeeld soms aan de schilders van de Vlaamse Primitieven. Anderzijds getuigt het repertoire van eclectische muzikale invloeden als het gregoriaans, modale harmonieën, impressionisme en dissonante voorslagen.

Het is duidelijk dat de opname hedendaagse componisten wil verzamelen: Buiten Guy-Philippe Luypaerts die in 1999 stierf zijn alle componisten momenteel actief op de Belgische en internationale muzikale scène als zanger, instrumentist, pedagoog of koordirigent. Naast gevestigde waarden ontdek je enkele veelbelovende jonge talenten: de polyfonie die zijn wortels vindt in een eeuwenlange traditie is als expressiemiddel nog steeds springlevend.

Vijftien nummers na elkaar beluisteren kan een zware dobber zijn: je moet de tijd nemen om te stoppen en aandachtig ieder stuk te beluisteren om de schoonheid ervan te appreciëren.

Deze nieuwe opname is een interessante illustratie van de hedendaagse polyfonie in België, zowel qua repertoirekeuze als qua interpretatie. Ik durf te hopen dat ze de deur opent naar andere gelijkaardige initiatieven.

p>
Lees het artikel in het Engels of Frans.


Recording details

Recording producer & editor Rachel Smith @ www.opheliaproductions.com
Recording engineer Peter Newble
Executive producer Etcetera Records Dirk De Greef
Recording venue Keyhof, Chapel of the old monastery, Huldenberg
Recording dates 18-19 March and 24-25 June 2017
Design & art-direction Etcetera Records Roman E. Jans @ www.romanontwerp.nl
Cover image Golconda, 1953, René Magritte. Alamy Collection

This recording was made possible by generous financial contributions from over 150 crowd-funders from all over the world, to whom the Brussels Chamber Choir is extremely grateful. A special mention goes to our main sponsors Alan Charlton & Nicola Robinson, Elien Cardon, Paul Gosme, Thierry Stulemeijer, Fam. Marien-Segers, Fam. Fobelets-Blaude, Pawel Nalewajko, Timothy Sullivan & Karen Ericksen, János Herman & Zsuzsanna Hermanné Mata, and J.H., as well as to other major benefactors who requested to remain anonymous.